Ik vond het gewoon heel goed!

Wanneer je in een training toe bent aan de één-op-één simulatie, willen de meeste deelnemers liever niet als eerste beginnen. Gelukkig is er bijna altijd wel iemand die zegt: ”Nou vooruit, ik begin wel. Dan heb ik het maar gehad.”

Tja, heel positief is dat niet maar ik begrijp het wel. De zenuwen he..:)

De aanname die sommige deelnemers daarbij doen is dat ze daarna lekker achterover kunnen leunen. En die aanname klopt natuurlijk niet, want je wilt als trainer en acteur dat alle deelnemers betrokken blijven. Daarom vraag je bij een simulatie de ”toeschouwers” te letten op specifieke elementen en na afloop feedback te geven.

De kunst is om dit zo duidelijk en concreet mogelijk te doen. Je hebt uiteraard de feedbackregels uitgelegd en toch…blijken deelnemers moeite te hebben met het geven van feedback op degene die heeft geoefend met de acteur.

Heel regelmatig zie ik na afloop van een simulatie één van de volgende situaties:

  • Een deelnemer reageert met: ”Nou, ik vond het eigenlijk wel heel goed. Ik vind dat hij het knap heeft gedaan.” Hartstikke aardig en leuk om te horen van je collega natuurlijk, maar je hebt er niets aan. Want wat precies ging goed en wat vind je dan zo knap?
  • Een deelnemer begint zijn allereerste zin door heel kort iets positiefs te benoemen en meteen daarna volgt:”….maar ik vond dat je veel te snel naar de oplossing ging. Ik had dat heel anders gedaan….” en er volgt keiharde, niet opbouwende kritiek. Oei, pijnlijk!
  • Sommige deelnemers beginnen helemaal niet met iets positiefs en knallen de kritiek er direct in. Au!
  • En dan zijn er nog deelnemers die feedback geven op de inhoud in plaats van de communicatie.

Allemaal situaties die je niet wilt en die voor degene die net een simulatie heeft gedaan, niet prettig en leerzaam zijn, of zelfs onveilig. Niemand heeft hier iets aan.

Het is dus enorm belangrijk om niet alleen vooraf goed de feedbackregels uit te leggen, maar ook in je instructie heel concreet te benoemen wat je wilt en hoe je dat wilt. Geef aan waarop je feedback wilt. Je kan met een formulier werken waarin specifieke onderdelen staan waarop deelnemers moeten letten. Zo kun je die items verdelen: één persoon let op het oogcontact, een ander let op of er gebruik wordt gemaakt van lsd, weer een ander let op hoe er wordt omgegaan met eventuele emoties etc.

Geef duidelijk aan dat je concreet gedrag wilt horen en steeds een top en een tip wilt horen. En dat je altijd start met de top!

Handig is om zelf een voorbeeld te geven van hoe je het wilt:

” Ik hoorde dat je benoemde dat je het idee had dat je gesprekspartner er niet helemaal bij was met haar gedachten, wat klopte. Dat vond ik knap! Vervolgens liet je haar vertellen wat er aan de hand was en toonde je medeleven door te zeggen: wat vreselijk. Dat vond ik heel goed. Wat ik je als tip wil meegeven: pas op met zeggen dat je iets begrijpt, als het om zoiets heftigs gaat. Want hoezo begrijp je dit? Je hebt het niet zelf meegemaakt. Dat zou verkeerd kunnen vallen.”

Op deze manier heb je een concreet voorbeeld gegeven en weten de deelnemers wat van hen wordt verwacht. En toch is de kans aanwezig dat iemand zich hier niet aan houdt, want het blijft lastig voor velen. Wanneer je merkt dat de feedback de verkeerde kant op gaat, grijp dan direct in. Niet om de strenge juf of meester uit te hangen, maar om de degene die heeft geoefend te beschermen en om de andere deelnemers te trainen in hoe je feedback geeft.

Want degenen die niet aan het oefenen zijn met de acteur, hebben wel degelijk een belangrijke rol. Ook goed om dat te benoemen trouwens. Zij kijken met een andere blik en kunnen dingen waarnemen die de trainer en acteur niet hebben waargenomen. Ik hoor soms heel scherpe observaties terug van deelnemers, geweldig is dat! Dan weet je: hier wordt goed opgelet en geleerd. En  het is niet alleen leerzaam voor de deelnemer die net een gesprek heeft geoefend, maar voor iedereen. En dat is toch wat je wilt, het beste uit alle deelnemers halen.

Neem daarom nooit genoegen met: ”ik vond het gewoon heel goed gaan”.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *