6 tips om de samenwerking met een trainingsacteur optimaal te benutten

Aan het begin van dit jaar gaf ik een webinar over het onderwerp samenwerken met een trainingsacteur. Tijdens dit webinar, bedoeld voor trainers die nog niet zo lang met acteurs werken of van plan zijn om hiermee te starten, besprak ik veel voorkomende valkuilen en gaf ik tips om optimaal rendement te halen uit de inzet van de trainingsacteur.

In dit bericht deel ik enkele van de tips:

 1. Neem de tijd om vooraf met elkaar af te stemmen          

Een goede voorbereiding is immers het halve werk….Als acteur zie ik het als mijn taak en verantwoordelijkheid om, wanneer ik voor het eerst met een trainer samen ga werken, vooraf telefonisch contact op te nemen. Ik neem dan met de trainer algemene, maar o zo belangrijke zaken door, zoals de groepsgrootte, niveau van de deelnemers, in te zetten werkvormen, verwachtingen en taakverdeling. Op de dag zelf ben ik eerder aanwezig, zodat er ook dan nog tijd is om af te stemmen. Waarom ik dit zo belangrijk vind? Als acteur ben ik er immers vaak niet vanaf het begin bij, dus is het voor mij van belang om te horen hoe de training tot dan toe is verlopen en of er bepaalde dingen zijn die ik moet weten voor ik begin: bijvoorbeeld een deelnemer die last heeft van faalangst, dat de concentratieboog erg kort is in de groep of dat er een deelnemer is die zich niet lekker voelt. Dit zijn dingen waar ik in mijn spel, keuze van werkvormen en feedback rekening mee kan houden.

meedenken

2. Laat de trainingsacteur zichzelf voorstellen

Nu denk je misschien: ”ja duh, natuurlijk! Dat is logisch”. Toch is het niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, het schiet er wel eens bij in.

Zoals ik in eerdere berichten al eens heb beschreven, zien de meeste deelnemers nogal op tegen het oefenen met een trainingsacteur. Het is dus fijn wanneer ze even kunnen wennen aan de acteur en de introductie biedt hiervoor een uitstekende gelegenheid. De acteur is aan het woord, maakt even contact met iedereen en vertel kort iets over zichzelf. Alleen al door de stem alvast gehoord te hebben van degene die zo eng lijkt en deze persoon eens even goed te observeren, zorgt ervoor dat de ergste spanning zakt. Zelf vind ik het ook wel zo fijn om zo te beginnen. Ook ik moet immers even aftasten.

 

3. Zet de trainingsacteur meteen in

Trainingsacteurs zijn doeners, dus die kun je het beste meteen aan het werk zetten 🙂

Ik snap heel goed dat er na de pauze of op de tweede dag van de training (of op welk moment dan ook dat de acteur erbij komt) nog het een en ander te vertellen is of dat vragen beantwoord moeten worden, maar ik vind het zonde van de tijd om de acteur een uur lang op de stoel te laten zitten. Persoonlijk zakt mijn energie dan in, als ik er zo lang maar een beetje bij zit. Belangrijker nog, de spanning bij de deelnemers stijgt. Ze weten immers dat er geoefend gaat worden met de acteur die daar maar zit en die hun aandacht trekt, alleen door er te zijn. Hoe langer dat duurt, hoe spannender het wordt. Een soort uitstel van executie. Wil je waar voor je geld en je deelnemers niet nog nerveuzer maken dan ze vaak al zijn, benut dan de kwaliteiten van de trainingsacteur optimaal en zet deze zo snel mogelijk in.

wachten..

 

4. Benoem in je uitleg concreet wat de deelnemers kunnen verwachten

Vaak zien deelnemers op tegen het oefenen met een acteur. Sommige trainers proberen, zorgzaam als ze zijn, de deelnemers gerust te stellen. Een valkuil hierbij is om te zeggen dat het helemaal niet zo eng is als het lijkt. Dat het best meevalt. Dat de acteur die komt, heel aardig en helemaal niet eng is etc. Probeer je eens te verplaatsen in de deelnemer, zou dit bij jou werken? Zou je door deze woorden minder angst en spanning voelen? Ik durf te wedden van niet! Hoe goed bedoeld ook, dit werkt averechts.

angstige deelnemers

Wat je doet, is benoemen wat het allemaal niet is, het werkt beter om te benoemen wat men wel kan verwachten. Heel concreet en to the point werkt het beste want dit laat de minste ruimte tot misverstanden, verkeerde verwachtingen e.d.

 

5. Wees duidelijk als je vraagt om feedback

Dit is een onderwerp dat je van tevoren samen bespreekt. Wees tijdens de training duidelijk en consequent in wat voor feedback je wilt: in de rol of uit de rol. In het eerste geval, spreek je de acteur aan met de naam van het personage (of: ”ik zal het eens vragen aan de klant/patiënt etc.”)

Trainingsacteurs zijn getraind om concreet feedback te geven aan de hand van de 3 G’s: gedrag, gevoel en gevolg (en eventueel nog: gewenst resultaat). Toch kan het voorkomen dat er na de simulatie wat minder concrete feedback komt op de vraag: ”En, hoe vond je het?”‘ Dat is een brede vraag die uitnodigt tot een breed antwoord en de acteur kan in de valkuil stappen. Vraag dus om concrete feedback.

feedback model 4 g's

 

 

 

 

 

6. Neem de tijd om na te bespreken

Zoals het van belang is om vooraf bepaalde zaken zoals groepsgrootte, programma, werkvormen, taakverdeling, feedback met elkaar door te nemen, is het ook prettig om, zeker wanneer je nog niet zo lang met elkaar samenwerkt, na afloop van de training na te praten. Durf elkaar feedback te geven, zowel over datgene wat je liever anders ziet als dat wat goed ging. Dit schiet er nog wel eens bij in, omdat we na een training graag zo snel mogelijk naar huis willen of nog een andere opdracht hebben. Het hoeft helemaal niet lang te duren, ik denk echt dat de tijd nemen om (kort) na te praten de samenwerking ten goede komt.

samenwerken ta

Dit zijn enkele manieren om optimaal rendement te halen uit de inzet van en samenwerking met een trainingsacteur. Wil je een tip toevoegen, een ervaring delen of heb je een vraag, laat dan een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *